החשיבות של גופי תאורה בעיצוב

 

אילנה אביב

כאשר אנחנו נכנסים לחלל מסוים אנו מבחינים מיד בפרטים שמרכיבים את החלל- המבנה, הריהוט, הצבעוניות, הצלילים והריחות. הפרטים הללו שנקלטים דרך החושים שלנו, מעצבים למעשה את האופן שבו אנו חווים את החלל. מרכיב מרכזי נוסף בעל השפעה גדולה על החוויה שלנו שלעיתים אנו פחות מודעים לנוכחותו, הוא האור בחלל- האופן בו תאורה טבעית או תאורה מלאכותית או שילוב של שתיהן יחד מאירות את המבנה והפרטים שבתוכו.

לתאורה יש כוח לשנות בצורה מובהקת את תחושתנו במקום, להשפיע על משך הזמן שנרצה לשהות בו ולהשפיע על מצב הרוח שלנו.

הצבת גופי תאורה בחלל

מהסיבות הללו, תאורה מהווה חלק מהותי ביותר מעיצוב הפנים ולכן יש להשקיע בה מחשבה רבה, לבחור את גופי התאורה בקפידה ולהתאימם לחלל ולשימושו. באמצעות תאורה אנו יכולים לייצר אוירה בחלל אשר מותאמת לפונקציה של החלל וכך לדוגמא, התאורה בסלון תהיה שונה מהתאורה שנבחר לחדר העבודה שלנו. אם בסלון נבחר בתאורה שהיא ביתית, חמימה, מרגיעה, מתאימה לאירוח, בחדר העבודה נשאף לייצר אווירה של עשייה  והתמקדות ועדיין שתהיה נעימה. לגופי התאורה שנבחר יש בהחלט את הכוח לשנות את החלל ותפקודינו בתוכו.

עם שימוש נכון בתאורה ניתן ליצור אפקטים ויזואליים ולהדגיש אובייקטים מסוימים בחדר, למשל להאיר נקודתית על תמונה שתלויה על הקיר או על שולחן האוכל בחדר האירוח.

גופי תאורה דקורטיביים

מעבר לפן הפונקציונלי של התאורה בחדר, גופי תאורה הם אמצעי להעשרת החזות של החלל ויכולים לשמש גם כפריט דקורטיבי. כיום קיימים גופי תאורה מיוחדים העשויים ממגוון עצום של חומרים שאם בוחרים אותם וממקמים אותם נכון הם יכולים לתפקד כיצירת אמנות של ממש.

בעת בחירת גוף תאורה כפריט דקורטיבי, חשוב לבחון את החומרים ממנו עשוי האובייקט ומה הם משדרים, היכן ניתן למקם את האובייקט, האם הוא יהיה מונח על שולחן או תלוי על הקיר ואיזה סוג של אור הוא מפיץ בחדר וכיצד הוא משתלב עם שאר התאורה הקיימת.

מעוף_אור חשיבות שימוש בגופי תאורה

פסלי הקיר המוארים של אילנה אביב

אילנה אביב מייצרת פסלי קיר מיוחדים מחומרים טבעיים, ומשלבת בהם תאורה. האור נסתר בחלקו ומאיר חלקים שונים בפסל ובוקע החוצה אל החלל מתוך הפסל ברכות ומייצר אווירה מיוחדת, אלגנטית ומרשימה. הפסלים לבית ולחללים נוספים של אילנה עשויים מחומרים טבעיים שונים, ולעיתים שילוב של כמה חומרים יחדיו כמו למשל בטון וזרדים. השילוב של התאורה עם חומרים כגון אלו מייצר סוג של קונטרסט מעניין ומסקרן- חומר בעל נראות כבדה ודחוסה כבטון שממנו בוקעת תאורה עדינה, קלילה ורכה. התאורה משנה לחלוטין את הפסל, מתפקדת כעוד חומר עיקרי, מאירה אלמנטים מסוימים ממנו ומעמעמת את גבולותיו, הן הפיזיים והן האומנתיים.

עבודתה של אילנה נעשית מול הלקוח ומותאמת לצרכיו הספציפיים ולכוונותיו בנוגע לחלל אליו מיועד גוף התאורה. החומרים איתם תבחר לעבוד, עוצמת התאורה, הגוון שלה וגודל היצירה, כל אלה יוחלטו לאחר שיחה מעמיקה עם הלקוח ומחקר ויזואלי וקונספטואלי של החלל.

דוגמא לכך היא העבודה רבדים של תודעה המוצבת במלון הילטון באר שבע. העבודה מושפעת מנופי המדבר הישראלי והתאורה בוקעת מסביבה כמו הילה, וכן מסדק מרכזי אשר מאיר את כל השכבות הפנימיות.